Keskiviikko, 22 Joulukuu 2021

Lääkkeiden hintalautakunta on hyväksynyt ofatumumabia sisältävän Kesimpta-lääkkeen rajoitetusti peruskorvattavaksi.1

Kesimpta-valmisteesta saa peruskorvauksen (40%) korvausoikeudella 303 1.1.2022 alkaen.2

Korvausoikeus voidaan myöntää aaltoilevaa ja aaltoilevaan läheisesti rinnastettavaa MS-tautia sairastaville, joilla on viimeksi kuluneiden kahden vuoden aikana ollut ennen lääkehoidon aloittamista vähintään kaksi pahenemisvaihetta.2

Korvaus voidaan myöntää myös sellaisille aaltoilevaa ja aaltoilevaan läheisesti rinnastettavaa MS-tautia sairastaville, joilla on ollut yksi varmasti osoitettu neurologisin toimintahäiriöin ilmennyt oirejakso ja tämän lisäksi vähintään yksi ajallisesti tähän oirejaksoon liittymätön magneettikuvauksella asianmukaisesti osoitettu MS-tautiin sopiva muutos.2

Aaltoilevaan MS-tautiin läheisesti rinnastettavalla MS-taudilla tarkoitetaan MS-tautia, joka on muuttumassa eteneväksi, mutta pahenemisvaiheita esiintyy edelleen aaltoilevan MS-taudin tapaan. Potilaan toimintakyvyn tulee hoitoa aloitettaessa riittää vähintään 20 metrin kävelyyn käyttäen tukena kahta kyynärsauvaa, rollaattoria tai vastaavaa apuvälinettä (EDSS korkeintaan 6,5).2

Lisätietoja:

Taija Pietilä, Medical Manager, Neuroscience
taija.pietilae(at)novartis.com
+358 40 635 8411

Lähteet:

1. Laakkeiden-hintalautakunnan-paatokset-4.11.2021_paivitetty-5.11.2021.xlsx.
  2. kela.fi/yhteistyokumppanit-laakekorvaukset-ajankohtaista-laakekorvaustiedotteet/-/content/ofatumumabi-1-1-2022-alkaen

Novartis lyhyesti

Novartis tavoittelee uusia tapoja pidentää ja parantaa ihmisten elämää. Olemme yksi maailman johtavista lääkeyrityksistä, ja luomme innovatiivisen tutkimuksen ja digitaalisten teknologioiden avulla uudenlaisia hoitoja vastaamaan merkittäviin lääketieteellisiin tarpeisiin. Investointimme tutkimukseen ja kehitykseen kuuluvat maailman suurimpiin. Novartiksen tuotteita käyttää maailmanlaajuisesti lähes 800 miljoonaa ihmistä, ja etsimme tapoja tuoda uusimmat hoidot entistä useampien ulottuville. 109 000 työntekijämme joukkoon kuuluu yli 140 kansallisuuden edustajia eri puolilla maailmaa. Suomessa yhtiötä edustaa Novartis Finland Oy. Lisätietoja osoitteesta https://www.novartis.com/fi-fi