Tiistai, 15 marraskuu 2022

Minna Kumpula on nimitetty Novartis Finland Oy:n toimitusjohtajaksi marraskuun 2022 alusta alkaen. ”Terveysala on murroksessa, ja tarvitsemme yhteistyötä kaikkien alan toimijoiden kesken väestön terveyden parantamiseksi, ikääntymisen ja terveydenhuollon resurssihaasteiden ratkaisemiseksi. Haluamme kehittää toimintatapoja ja ratkaisuja näihin haasteisiin yhdessä terveydenhuollon muiden toimijoiden kanssa tuottamalla vaikuttavuuteen perustuvaa tietoa”, Kumpula sanoo.

Minna Kumpula

Minna Kumpula on työskennellyt Novartiksella vuodesta 2010. Viimeisimpänä hän on vastannut Novartiksen pohjoismaisesta keuhko- ja silmäsairauksien tuoteportfolion liiketoiminnasta. Minnalla on vahva kokemus organisaatioiden kehittämisestä, pandemia-ajan kriisijohtamisesta sekä terveydenhuollon ratkaisujen yhteiskehittämisestä.

”On kiinnostavaa päästä edelleen kehittämään Novartiksen toimintaa Suomessa sekä lääkealaa osana terveydenhuoltoa. Haluan olla luomassa novartislaisten kanssa terveempää yhteiskuntaa yhdessä terveydenhuollon ammattilaisten ja muiden kumppaniemme kanssa”, Kumpula sanoo.

Kumpula on kokenut lääkealan johtaja, jonka osaamisessa yhdistyvät akateeminen syöpätutkijatausta, kaupallinen osaaminen ja vanhemmilta peritty yrittäjähenkisyys.

”Katson asioita monipuolisesti eri näkökulmista ja esimerkiksi yhteiskehittäminen eri toimijoiden voimin on keskeistä potilaita aidosti hyödyttävien toimintamallien tunnistamiseksi. Kun tähän yhdistetään systemaattinen tapa mitata muutosten vaikuttavuutta ja potilaiden kokemusta, saadaan toimintaa kehitettyä edelleen,” Kumpula sanoo.

Novartis kehittää tutkimukseen perustuvia ratkaisuja

Novartis on maailman johtavia lääkealan yrityksiä. Tavoitteenamme on varmistaa, että potilailla Suomessa on mahdollisuus saada parasta mahdollista hoitoa ja että myös uudet lääkevalmisteet olisivat niitä tarvitsevien potilaiden saatavilla.

”Novartis on sitoutunut edistämään kestävää, arvoon perustuvaa terveydenhuoltoa, joka ohjaa tehokkaisiin ratkaisuihin, investointeihin ja rajallisten resurssien perusteltuun kohdentamiseen”, Kumpula sanoo. Novartiksen tavoitteena on kehittää ensisijaisesti uusia hoitovaihtoehtoja sellaisiin sairauksiin, joihin on hoitovaihtoehtoja rajallisesti tai ei lainkaan. Panostamalla tutkimukseen ja kehitykseen, vastaamme terveydenhuollon haasteisiin tieteellisten innovaatioiden avulla. Lääketeollisuuden innovaatiot vievät lääketieteen kehitystä eteenpäin. Novartiksen toimitusjohtajana aiemmin toiminut Pekka Salomaa jatkaa yrityksen lakiasiainjohtajana.

Lisätietoja:

Minna Kumpula (FT, MBA), toimitusjohtaja, Novartis Finland Oy, p. 040 724 1982, [email protected]

Liisa Wilkman, viestintäjohtaja, Novartis Finland Oy, p. 040 745 7007, [email protected]

Tietoja Novartiksesta

Novartis tavoittelee uusia tapoja pidentää ja parantaa ihmisten elämää. Olemme yksi maailman johtavista lääkeyrityksistä, ja luomme innovatiivisen tutkimuksen ja digitaalisten teknologioiden avulla uudenlaisia hoitoja vastaamaan merkittäviin lääketieteellisiin tarpeisiin. Investointimme tutkimukseen ja kehitykseen kuuluvat maailman suurimpiin. Novartiksen tuotteita käyttää maailmanlaajuisesti lähes 800 miljoonaa ihmistä, ja etsimme tapoja tuoda uusimmat hoidot entistä useampien ulottuville. Suomessa yhtiötä edustaa Novartis Finland Oy.